Gülsen Kaya Osmanbaşoğlu, lisans eğitimini 2006 yılında Bilkent Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümünde tamamlamıştır. Doktora derecesini 2014 yılında İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Siyaset Bilimi alanında “Türkiye’de Merkez Sağın Tipolojisi” (Typology of the Center-Right in Turkey) konulu doktora tezi ile almıştır. Doktora eğitimi süresince TÜBİTAK desteği almaya hak kazanmış, Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansında sosyal ve bölgesel kalkınma konularında, Türkiye İnsan Hakları Kurumunda da İnsan Hakları alanında uzman olarak çalışmalar yürütmüştür. 2019 yılında YÖK tarafından Doçent unvanı alan Kaya Osmanbaşoğlu, Maldivler Ulusal Üniversitesinde çalışmalarda bulunmuştur. Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünde akademik çalışmalarını sürdüren ve Sosyal İnovasyon Merkezi (ASBÜ SİM) Müdür Yardımcılığı görevini yürüten eğitmen, Türkiye siyaseti, sosyal inovasyon, insan hakları, Müslüman ülkelerde çevre politikaları gibi konularla ilgilenmektedir.
Kurs Adı | Sosyal İnovasyon Nedir? |
Kurs Süresi | 8/9 Hafta |
Kurs Amacı | Bu kursun amacı, gençlerin küresel anlamda gittikçe daha çok önem kazanmaya başlayan sosyal inovasyon kavramına ilişkin farkındalık geliştirmelerini sağlamaktır. Kavramsal farkındalıkları artan gençlerin, dünyadan ve Türkiye’den sosyal inovasyon örneklerini tanımaları amaçlanmaktadır. Toplumsal sorunlara ilişkin duyarlılıklarını artırmak kursun bir başka amacıdır. Bu bağlamda, sosyal inovasyon yapmaya motive etmek amacıyla sosyal inovasyon yapanların ortak özellikleri üzerinde durulacaktır. Kursun bir başka amacı ise, filantropi, diğergamlık (alturizm) ve vakıf perspektifleri üzerinden, daha verimli ve yenilikçi bir hayırseverlik kültürünün geliştirilmesidir. Gençlerin, toplumsal sorunlara ilişkin yenilikçi çözümler üretmesini sürdürülebilir kalkınma hedeflerini tanıyarak, bir başka ifade ile daha bilinçli sosyal inovasyoncular olmalarını teşvik etmek kursun bir başka gayesidir. Yenilikçi çözüm üretme süreçlerini, pratik uygulama ile toplum, iş dünyası ve teknik ihtiyaçlar bağlamında gerçekçi biz zemine oturmaya yardımcı olacak olan bu kurs, gençlerde bulunan sosyal inovasyon potansiyelinin açığa çıkmasına katkı sunmayı hedeflemektedir. Son derslerde yapılacak atölye çalışmaları ile kursta edinilen teorik bilginin, pratiğe dönüştürülmesi için ilk adımın atılması da amaçlanmaktadır. |
Kurs Anahtar Kelime | İnovasyon, Sosyal İnovasyon, Açık fikirlilik, Orijinal Problem Çözme Becerisi, Filantropi, Diğerkâmlık, Değişim Teorisi, Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri |
Akademik literatür ve uluslararası kuruluşların sosyal inovasyon tanımları ve bu kavramın neden önemli olduğuna ilişkin genel bir farkındalık sağlama
Kavrama ilişkin farklı görüşlerden haberdar olma
Sosyal yenilikçilerin ortak özelliklerini tanıma
Yeni fikirlere açık olma
Orijinal problem çözme becerisi
Motivasyon gibi kavramların sosyal inovasyon ile ilişkisini anlama
Filantropoloji ile değişen toplumsal sorunları harmanlamanın önemi
Yaşamı anlamlandırma
Fayda odaklı olma
İzleyicilerin sosyal inovasyon süreçlerinin karakteristiklerine ilişkin değerlendirmeleri takip ederek, sosyal inovasyonun gençlerin çok uzağında olmadığını farketmelerini ve bu yönde eğer ihtiyaç varsa dönüşmelerini sağlamak sağlamak
İnsanı merkeze alan bir bakış açısına sahip olma
İyimser olma
Kaordik (kaos ve düzenin eşzamanlı birlikteliği) olma özelliklerine farkındalık kazanma
İzleyicinin gelecekte nasıl bir dünya görmek istendiğine ilişkin bir yol haritası oluşturmak
Daha az yoksulluk, daha yeşil bir dünya, sorumlu tüketim, sürdürülebilir şehirler vb. gibi konulara yönelik duyarlılığı artırma
Sürdürülebilir kalkınmanın ekonomik-sosyal ve çevresel bileşenleri hakkında bilgi edinme
Değişim teorisine ilişkin farkındalık oluşturma
Değişimin birey, toplum, sistem ve çerçeve üzerindeki farklı yansımalarını anlama
Proje başlamadan önce de ölçüm yapmanın önemini anlama
Sosyal inovasyona giden yolda, proje döngüsü yönetimi bakış açısını ortaya koymayı öğrenme
Sorun tanımla
Sorundan en çok etkilenenleri tespit etme
Sorunla ilgili masa başı araştırmayı saha ile güçlendirme/yeniden tanımlama
Ekosistemdeki uzmanların görüşlerini alma
Prototip geliştirme
Sorundan en çok etkilenenleri tespit etme
Sorunla ilgili masa başı araştırmayı saha ile güçlendirme/yeniden tanımlama
Ekosistemdeki uzmanların görüşlerini alma
Prototip geliştirme
Geliştirilen sosyal inovasyon prototipini gözden geçirmeyi öğrenme
Sahadan alınan geribildirim neticesinde paydaşları, pazarı, kullanıcıları göz önünde tutarak projeyi yeniden tasarlama/vazgeçme
Feasible mı, istenebilir mi, geçerli mi?” sorularını sormak
İş dünyasının ihtiyaçları, insan ihtiyaçları ve teknik gereklilikler sağlanmış mı?” soruları ile bütüncül ve gerçekçi bir değerlendirme yapmak